Semakin Mahal Lebih Baik?

Sebilangan orang tahu memandu, tetapi mungkin tidak mengenali kenderaan dengan baik. Ketika kereta dihantar ke garaj, mereka biasanya melakukan apa yang disuruh mereka lakukan, dan mereka mungkin tidak tahu berapa banyak wang yang mereka belanjakan. Oleh itu, apabila kereta anda memerlukan palam pencucuh baru, adakah anda tahu jenis palam pencucuh yang anda mahukan?

Apakah palam pencucuh?

图片 2

Palam pencucuh adalah bahagian automatik sistem pencucuhan enjin. Percikan dihasilkan oleh pelepasan antara elektrod, yang bertanggungjawab untuk menyalakan campuran gas di dalam silinder, yang bertanggungjawab untuk memulakan kereta.

Oleh itu, jika anda merasa sukar untuk memulakan kereta anda dalam keadaan sejuk, jika anda mengalami pengereman yang ketara, pemalasan, atau penurunan percepatan enjin, anda menghadapi masalah busi.

Pemilik perlu memeriksa palam pencucuh dalam kehidupan seharian mereka. Jangka hayat umum palam pencucuh adalah 60,000 km atau 100,000 km, dan pemiliknya boleh melakukan pemeriksaan setiap 10,000 atau 20,000 km.

Bagaimana untuk memeriksa palam pencucuh?

图片 1

Palam pencucuh ada di bahagian atas silinder enjin. Selepas anda melepaskannya, anda perlu memeriksa keadaannya dengan teliti. Biasanya kita memeriksa noda karbon, retakan penyu, parut dan elektrod yang tidak normal. Di samping itu, pemiliknya juga dapat memeriksa keadaan palam pencucuh mengikut keadaan pemanduan, misalnya, kenderaan gagal dinyalakan pada satu masa atau ada perasaan gegaran dan jeda yang tidak diketahui semasa memandu.

Sekiranya palam pencucuh menjadi hitam dan mengandungi karbon, ia mudah diselesaikan. Pemilik boleh membersihkannya sendiri. Sekiranya karbon tidak banyak, anda boleh merendam palam pencucuh dalam cuka selama 1-2 jam dan kemudian lap sehingga bersih. Sekiranya terdapat banyak karbon, anda juga boleh menggunakan pembersih khas yang memberikan kesan pembersihan yang lebih baik. Tetapi jika anda mendapati palam pencucuh pecah atau takut, penggantian langsung adalah pilihan terbaik.

Semakin mahal semakin baik?

Terdapat pelbagai jenis palam pencucuh, seperti palam pencucuh nikel dan tembaga dengan jangka hayat sekitar 20,000 kilometer, palam iridium dengan jangka hayat 40,000 hingga 60,000 kilometer dan palam platinum dengan jangka hayat 60,000 hingga 80,000 kilometer. Sudah tentu, semakin lama jangka hayatnya, semakin mahal harganya.

Sebilangan orang mungkin menghabiskan banyak wang untuk satu set palam pencucuh iridium setelah mereka mendengar mengenai palam pencucuh iridium dapat meningkatkan prestasi kuasa kereta mereka. Setelah mengganti dan menggunakan, mereka akan mendapati bahawa tidak ada peningkatan dalam pecutan. Sebenarnya, untuk peningkatan prestasi kuasa kereta, tidak lebih mahal semakin baik. Palam pencucuh yang baik memberikan bantuan untuk prestasi kuasa kereta, tetapi bantuan ini juga bergantung pada enjin itu sendiri. Sekiranya prestasi enjin tidak mencapai tahap tertentu, palam pencucuh yang lebih maju tidak akan banyak membantu prestasi tenaga.


Masa pengeposan: 16 Jul-2020