Pengenalan Mengenai Piston

Mesin seperti 'jantung' kereta dan omboh boleh difahami sebagai 'pivot tengah' enjin. Bahagian dalam piston adalah reka bentuk berongga yang menyukai topi, lubang bulat di kedua hujungnya disambungkan ke pin piston, pin piston disambungkan ke hujung kecil batang penghubung, dan hujung besar batang penghubung disambungkan ke poros engkol, yang menukar gerakan omboh berulang kepada gerakan bulat engkol.

图片 1

Keadaan kerja

Keadaan kerja omboh sangat teruk. Omboh berfungsi di bawah suhu tinggi, tekanan tinggi, kelajuan tinggi dan keadaan pelinciran yang buruk. Piston bersentuhan langsung dengan gas suhu tinggi, dan suhu seketika boleh mencapai lebih dari 2500K. Oleh itu, omboh dipanaskan dengan teruk dan keadaan pelesapan haba sangat buruk. Hasilnya, omboh berfungsi pada suhu yang sangat tinggi, dengan bahagian atas mencapai 600 ~ 700K, dan pengedaran suhu sangat tidak rata. 

Bahagian atas omboh menanggung tekanan gas yang hebat, terutama semasa bekerja, setinggi 3 ~ 5MPa untuk mesin petrol dan 6 ~ 9MPa untuk mesin diesel. Ini menjadikan omboh menghasilkan hentaman dan menanggung kesan tekanan sisi. Piston bergerak bolak-balik di silinder dengan kelajuan tinggi (8 ~ 12m / s), dan kelajuannya sentiasa berubah. Ini menghasilkan daya inersia yang besar, yang menjadikan omboh dikenakan beban tambahan yang besar. Bekerja dalam keadaan yang teruk ini menjadikan piston cacat dan membuat kehausan omboh dipercepat, serta menghasilkan beban tambahan dan tekanan haba dan mengalami kakisan kimia oleh gas. Piston dengan diameter 90 mm, misalnya, akan menanggung tekanan sekitar tiga tan. Untuk mengurangkan berat dan daya inersia, omboh biasanya dibuat dari aloi aluminium, beberapa piston balap ditempa yang menjadikannya kuat dan tahan lama.

Kecuali keadaan kerja yang melampau, ia adalah salah satu yang paling sibuk di dalam mesin. Bahagian atasnya, kepala silinder dan tong silinder membentuk ruang pembakaran. Dan juga berperanan untuk menyedut, memampatkan dan mengeluarkan gas.

图片 2

Gelang omboh

Setiap omboh mempunyai tiga kerutan untuk pemasangan dua gelang udara dan cincin minyak dan cincin udara berada di bahagian atas. Semasa pemasangan, bukaan kedua gelang udara harus berperingkat untuk berfungsi sebagai meterai. Fungsi utama cincin minyak adalah mengikis lebihan minyak yang disimbah di dinding silinder dan menjadikannya sekata. Pada masa ini, bahan cincin piston yang banyak digunakan termasuk besi tuang kelabu berkualiti tinggi, besi tuang mulur, besi tuang aloi dan sebagainya.

Selain itu, kerana berlainan lokasi cincin piston, perlakuan permukaannya juga berbeza. Permukaan luar cincin omboh pertama biasanya merupakan rawatan penyemburan berlapis krom atau molibdenum, terutamanya untuk meningkatkan pelinciran dan ketahanan aus. Cincin omboh yang lain biasanya berlapis timah atau fosfat untuk meningkatkan ketahanan aus.

 


Masa pengeposan: 16 Jul-2020